For de som ikke kjenner sin arcadehistorie, så sto produsenten Cave bak de beste bullet hell shooterne som noensinne har blitt sluppet på markedet. Det siste arcadespillet var DoDonPachi SaiDaiOuJou, som kom i 2012. Etter det har det vært stille fra Cave på arcadefronten.

Spillene kan virke overveldende i starten. Du kan ikke betrakte dem som rene shootere, men istedet som en frenetisk shooter – kombinert med navigering av komplekse labyrinter (som dannes av rosettene av kuler). Heldigvis, så er hitboksen ofte mindre enn du tror, gjerne en pixel eller to.

De fleste av disse spillene er sluppet på forskjellige konsollformater, og du finner noen av dem på Steam eller i AppStore. Du kan selvfølgeligvis også spille dem i MAME.

Men,

Det blir ikke helt det samme. CRT-monitor er påkrevd og arkadekabinett er påkrevd. Aller helst et japansk kabinett, m.t.p. orginalitet. Såvidt jeg vet, så er det få av disse her på berget, men flere containere med Sega Astro City har blitt importert til Sverige.

Ardadekortene har blitt samlemateriale. Og prisene har eksplodert. Jeg slo kloa i en DoDonPachi-versjon for noen år siden til ca 4K. Denne ligger nå på 18K. Ønsker du å eie en orginal del av arcadehistorien, så må du nå lete ganske hardt for å finne cave-titler til under 10000 kroner. I skrivende stund, så ligger det f.eks en DoDonPachi SaiDaiOuJou ute på eBay, til 77062,95 kroner. Jeg tuller ikke. Folk er gale.

Hvis du tenker “Hmm. Dette er jo sikkert en knall investering”, så ha i bakhodet av flere av disse kortene nå har begynt å utvikle heftig bitråte (CV1000 plattform med NAND flash). D.v.s. – de går ut på dato. Man kunne sikkert bytte flashminne og reprogrammere disse, men skjema eller noen form for dokumentasjon for disse kortene har såvidt jeg vet aldri blitt frigjort av Cave. Uansett, så er 15-20K mye å betale for et lite PCB med en hønngammal Rensaas Super-H prosessor og FPGA, samt litt röten NAND flash.

(Jeg har vært inne på tanken på å kanskje lage forsøke å designe ny hardware basert på J-Core (SH-3 på FPGA), samt hardware-informasjonen i MAME-sourcen, men det ville sannsynligvis vært som å gå ned på kne og tigge om å bli saksøkt av Cave og lisensinnehaverne. Tror kanskje vi lar det prosjektet ligge en stund til.)

Anyways,

det viser seg at du faktisk kan eie en del av arcadehistorien uten a) å ruinere deg selv og b) være bekymret for bitråte. Fire av de klassiske titlene til Cave (Espgaluda, Ketsui, DoDonPachi DaiOuJou og DoDonPachi DaiOuJou Black Label) ble lansert på dedikerte PCBer fra Cave og på IGS PGM.

PGM er en forkortelse for “Poly Game Master”. Det taiwanske selskapet IGS lanserte dette systemet som en konkurrent til NeoGeo MVS i 1997. Dette er, i likhet med NeoGeo,  et kassettbasert system, med samme hovedkort for alle spillene, d.v.s. – bortsett fra Cave sine. Cave-spillene var utsyrt med en egen BIOS, som skulle forhindre “ROM swaps” (Kan jo ikke stole på operatører…).

Heldigvis,

så finnes det veier rundt dette. De sveiper riktignok såvidt innom *HOST* gråsoneland, men hvis du har riktig PGM donor-spill, så kan du faktisk konvertere dette til en av de klassiske Cave-titlene. D.v.s du kan kjøre orginalspillet, på orginal hardware, i et arcadekabinett, uten å være bekymret for bitråte, eller for å gå konkurs.

(For å være 100% sikker på å ikke bli saksøkt nord og ned av noen, så er det kanskje best å overlate denne prosessen til noen du kjenner i Kina, for så å kjøpe disse PGM-titlene i *KREMT* god tro.)

Sist jeg sjekket, så kan du sikre deg Espgaluda, Ketsui og DoDonPachi DaiOuJou Black Label + hovedkort for ca 5KNOK. Vi har nettopp handlet en slik bundle og jeg har testet alle spillene i dag. De spiller helt nydelige. Bildet er crisp og lyden er klokkeklar.

Jeg skal la dem stå litt for å verifisere at de er stabile. Deretter er det slett ikke umulig at du kan få oppleve et stykke arcadehistorie i en barcade nær deg, d.v.s. hvis du befinner deg ikke så veldig langt unna Munkegata i Trondheim.