Makerspace

Pop Bumper hadde aldri sett dagens lys, hvis det ikke hadde vært for denne samtalen i 2012:

21.12 Jeg: hupp
21.13 Bjørn: dude
21.13 Bjørn: jeg var innom Hackheim i dag. 
21.13 Bjørn: stedet er digert
21.13 Jeg: ramla hjem fra Sardinia i dag
21.13 Jeg: oooh !
21.13 Bjørn: bra ferie?
21.13 Bjørn: 429kvm
21.13 Bjørn: 2-3k husleie i mnd
21.13 Jeg: oh oh oh oh
21.14 Bjørn: snakk om å få satt opp adgangssystem der
21.14 Bjørn: blir bra det her
21.15 Jeg: hvor endte det opp mht lokaler ?
21.15 Bjørn: rett ved SINTEF

På dette tidspunktet, så fantes det ingen åpne hacker-/makerspaces i Trondheim. Dette var gull. Det var likevel såvidt jeg turte å vise meg på åpningsfesten – av frykt for å være alt for gammel for miljøet. Jeg allierte meg likevel med Bjørn og Ståle – og et par øl og vi dukket opp på åpningsfesten

Jeg og Ståle kjente ingen av de andre der inne. Isen måtte brytes. Noen hadde handlet tørris. Det lå tomme brusflasker i et hjørne. Dette var et makerspace…

Hackheim ble behørig innviet med en ganske feit tørrisbombe, som vi satte fra oss i vinduskarmen inne på et av de ubrukte rommene. Et relativt merkbart drønn senere (vi glemte selvfølgeligvis av tørrisbomba), etterfulgt av ikke så rent lite knising indikerte at man hadde funnet likesinnede. Vi var dus.

Brakkeriggen var et fantastisk sted. Den var kald, og den bar ikke preg av overdreven interesse for rydding og gulvvask, men det var mye som foregikk der. Vi hadde 3D-printere, vi hadde PC-verksted, vi hadde reflow-utstyr, vi hadde et rom, som man kunne gå bananas med spraybokser i, vi hadde eget lego-rom, vi hadde ølbryggeverksted, vi hadde elektronikklab, dedikert miningrom for cryptocurrencies, vi hadde sofa, bord, kjøkken og masse ekstra plass. Vi hadde adgangskontroll i form av dørhåndtak – montert opp ned og lås koblet opp til mobiltelefon !. Vi hadde VR-lab og en romstørrelse 3D-scannerigg ! I 2012…

Bjørn sjekker VR-riggen til Christer, som også hadde bygget Norges største 3D-scanner inne på Hackheim.

Jeg okkuperte et av rommene der i en del måneder for å forsøke å skru sammen en fungerende Funhouse-flipper fra en haug med deler, som hadde ligget i esker og samlet støv i flere år. Jeg mekket, antrukket i ytterjakke, med en ganske feit vifteovn en halvmeter unna. Det var nysgjerrige hackere og besøkende innom flipperrommet hver eneste gang jeg var inne og mekket på maskina. Hackheim-general Nikolai var fast gjest.

Etter en tids drift, så valgte teknologibedriften Sintef å si opp leieavtalen med Hackheim. De ville heller bruke brakkeriggen som sykkelrom.

Vi var hjemløse. Jakten på alternative lokaler startet.

Etter en tid, så hører jeg navnet “Work-Work” i Hackheim-chatter. Nikolai tipser meg om at det er etablering på gang og at de gjerne vil ha flipperspill. Han oversender kontaktinfo, slik at jeg kan ta kontakt.

Flipperspill er tungt å lempe på, og de krever vedlikehold. Man vet ikke hvordan de vil bli behandlet av ukjente. Jeg har ikke hørt noen positive operatør-historier. Ingen har klart å tjene penger på flipper etter glansdagene. Jeg har mange baller i lufta fra før, og henvendelsen går i glemmeboka. Tiden går.

Antagelig, så gikk jeg tom for prosjekter den 26. juli 2015. Jeg fyrte en mail til Marius, som sammen med flere andre var i ferd med å dra i gang Work-Work.

Hei !
Er du fremdeles interessert i å ha flipperspill stående på Work Work ?
Jeg har noen "overskuddsflippere" som jeg kunne sette ut der hvis du er interessert.

mvh
Hans Jørgen

Marius var definitivt interessert. Den 28. juli, så tar jeg kontakt med flipperkompis Øyvind Møll.

HJG: hepp 
HJG: jeg har mailet litt med Marius Thorvaldsen på Work Work og lovt han å sette 3 flippere der (med myntinnkast) 
HJG: men han har _mer_ plass og ønsker seg også arcader 
HJG: fikk høre ad omveier at vi blir pælma ut fra Melhus, så folk er kanskje ikke tungbedt mht sånt ? 
Øyvind:  Hoj! 
Øyvind:  Tre flippere, faktisk. Hvilke titler ser du for deg? 
HJG:  Marius ville veldig gjerne ha flipperspill og også gjerne arkader til Work-Work 
Øyvind: Usikker på hva jeg har å sette ut...
Øyvind: Whitewater og No Fear, kanskje? Litt wonky temaer for det stedet, kanskje.
Øyvind: Kom forresten hjem fra ferie til en steindau fiberruter, så jeg er ikke helt online ennå.
HJG: det er vel helt ok flippere å sette ut ?
HJG: blanke og fine 
HJG: må vel få handlet inn noen myntinnkast 

GAMING LAB

Torsdag 13. august 2015, så blir vi invitert på omvisning på Work-Work.

En uke etterpå, torsdag den 20. august 2015, så legger vi 15K hver i potten og stifter Pop Bumper AS. Dette var ikke lenger noe å tenke på. Work-Work var det perfekte stedet å sette ut flipperspill på.

Vi budsjetterer konservativt og antar at det sikkert kommer til å bli spilt 2-3 runder pr maskin pr. dag. Etter et år, så kan vi kanskje bestille en helt ny flipper – hvis det går veien. Vi bestiller derfor en helt avsindig mengde tokens fra kina – hele 1500 stk. Vi overleverer 1000 til Work-Work og har 500 i reserve…

Vi skriver avtale med Work-Work. Vi er i gang.

POP BUMPER FLYTTER INN

Inspeksjon av Marius og Stefan.

Ett år senere, så kan vi vel konkludere med at Work-Work er en braksuksess – som PopBumper også nyter godt av. Mengder av flipperinteresserte har vært innom kjelleren det siste året.

Vi sa at vi skulle kanalisere et eventuelt overskudd inn i nye maskiner – og det har vi gjort. Første år i drift, så har vi kjøpt inn Game of Thrones, The Hobbit, Alien og Metallica. Vi har kjøpt inn 5 godt brukte og riktignok ikke alltid 100% fungerende arkadekabinetter og et tredvetalls arkadekort.

Dette kommer vi til å fortsette med, så lenge det er interesse for det. Jeg tror dere trygt kan anta en jevn strøm av nye spill også i 2017.

Stor takk til Work-Work og alle dere som jobber der, og stor takk til alle som bruker sine hardt ervervede kroner til å handle tokens for å putte på flipperspillene.  PopBumper AS hadde ikke eksistert hvis det ikke hadde vært for dere.

God jul, folkens !

Beta-tester Ståle under beta-testen av Work-Work i desember i 2015